edda_fides_0

Østensjø-rederiet snuser på norske verft for bygging av et eller to nye gigantskip.Det står mellom Korea, Spania eller Norge.

Skrevet .

[[wysiwyg_imageupload:103:]]

Det bekrefter adm.dir. Johan Rokstad i Edda Accomodation, et datterselskap av Østensjø-rederiet i Haugesund overfor hninfo.no. Avgjørelsen faller om en måneds tid.

Edda Accomodation, skal bygge to offshorehotell (bildet)  hver med plass til 800 personer.

Ifølge Sunnmørsposten trodde man i april, da byggeplanene ble offentliggjort, at kontrakten ville havne i Spania, der rederiet bygget det første flotellet «Edda Fides».

Avisen får nå bekreftet at norske verft ligger godt an når kampen om storkontrakten går inn i sluttfasen.

– Dersom vi får det til å stemme så blir det Norge. Og det er ingenting som er kjekkere, sier administrerende direktør Johan Rokstad i Edda Accomodation.

Pris er selvsagt viktig, men finansiering er også et svært viktig element.

– Og det er ikke lett å få på plass finansiering i Spania for tiden, sier han.

Prisen på nybyggene er ikke kjent, men «Edda Fides», som er mindre, kostet 150 millionar euro.

Kleven Verft er ett av verftene som kjemper om kontrakten på hotellskipene.

Les mer her: http://www.smp.no/naeringsliv/article6953947.ece

Les også: http://www.hninfo.no/t-ff-satsing-i-supply/148889

Edda Fides er verdens første spesialbygde flotell basert på enkeltskrogskonstruksjon. Flotellet er utrustet med ny teknologi som har revolusjonert næringen.

Totalt har Edda Fides sengeplasser til 600 personer i moderne lugarer. Med DP3-klasse posisjoneringssystem, hivkompensert gangbro og drivstoffbesparende propeller tilbyr Edda Fides en svært effektiv og miljøvennlig operasjon.

Fartøyet er designet I henhold til klientenes og myndighetenes strengest krav til sikkerhet og effektivitet, og komfort for alle om bord.

I tillegg til komfort sammenlignbart med et cruiseskip, kan Edda Fides transportere offshore arbeidere til og fra offshore installasjoner i likhet med helikopter.

Skipet er designet for å operere med en signifikant bølgehøyde på fem meter, noe som betyr at det kan ha gangbroen ute 92 prosent av tiden, hele året rundt, i Nordsjøen.

Dette kan sammenlignes med en halvt nedsenkbar rigg sin operative tid.