hamratunnelen_suldal

Det danske entreprenørselskapet E.Pihl & Søn ligger best an til å få bygge Hamratunnelen i Suldal til ca. 100 millioner kroner. Men konkurransen er hard.

Skrevet .

Åtte entreprenører vil drive Hamratunnelen i Suldal i Rogaland. Bare 21 prosent skiller høyeste og laveste anbyder. E. Pihl & Søn leder konkurransen med et anbud på 98,5 millioner kroner, skrive Vegvesenet.

Danskene kan ikke føle seg sikker på seieren. Bertelsen & Garpestad og Kruse Smith følger like etter med anbud på henholdsvis 100,6 og 100,8 mill.

Den videre rekkefølgen er: Risa (109,5 mill.), Lemminkäinen (109,9 mill.), AF Gruppen (116,9 mill.), Veidekke 117 mill.) og Hæhre Entreprenør (119,4 mill.).

Hamratunnelen er en 959 meter lang rassikringstunnel med profil T 8,5. Den inngår i en 3,15 km lang strekning på fylkesveg 517 som skal utbedres.

Det østre endepunktet er krysset mellom fylkesvegen og riksveg 13. Det vestre endepunktet ligger ved Tysingvatnet.

Den delen av strekingen som vil ligge i dagen etter at tunnelen blir ferdig, regnes ikke som rasfarlig, men standarden er så dårlig at utbedring er påkrevet.

Veg og tunnel skal være ferdig i juni 2014.