Tiril Fjeld og Dag Fodstad

Ateas Haugesund-sjef Tiril Fjeld og administrerende direktør Dag Fodstad

Big Data var nøkkelordene da Atea og deres «IT-road-show» for 7. år på rad tok turen innom Haugesund.

Skrevet .

Google har 89 prosent markedsandel på alle søk på internett, og det gjøres 50 000 søk på verdensbasis hver eneste sekund. Riktignok forsyner Google oss med masse informasjon, men vi forsyner Google med enda mer. Hva skjer dersom Googles prinsipper om behandling av våre data forandrer seg?

«Gjennom observasjon av søketrender kan Google forutse presidentvalg, Melodi Grand Prix og pandemier»», fortalte Google-koden-forfatter Andreas Ekström til en årvåken Atea Community forsamling i Maritim Hall, tirsdag.

Atea Community, som er blitt en årlig tradisjon i Haugesund, startet som et singelarrangement i Oslo i 2005. I 2014 er IT-messen innom 9 norske byer med ca. 5000 deltakere og utstillere som blant annet Telenor, Apple og Microsoft er med på turnéen. Fra Tromsø i nord, til Kristiansand i sør.

Konferansen er delt opp i en fellessesjon og flere fagspor. «For Atea er det viktig å være der kunden er, og la kundene dypdykke i de fagsporene som interesserer dem», sier den norske Atea-direktøren Dag Fodstad til hninfo.

«Atea Community er en arena der vi får anledning til å treffe andre som jobber med det samme i vår region, dele erfaringer og ikke minst få muligheten til å få med oss siste nye innen den teknologiske utviklingen» sier sjef for Atea i Haugesund, Tiril Fjeld.