E134- tiol bergen

– Hovedforbindelsen mellom Oslo og Bergen må gå over Haukeli. Det er både kortest, raskest og mest driftssikkert, mener professor.

Skrevet .

Det sier professor Dag Bjørnland til BA. Sosialøkonomen er nestor i  skandinavisk samferdselsforskning.

BESTEMMELSE I HØST?

Det er fem aktuelle forbindelser mellom øst og vest: Over Filefjell,  Hardangervidda, Hemsedal, Aurland og altså Haukeli.

– Regjeringen sier de vil bestemme seg for trasé i løpet av høsten, men det  har vekslende regjeringer gjort siden 1960-årene. Derfor er det ikke bygget  noen fullgode hovedforbindelser mellom øst og vest, sier Bjørnland til BergensAvisen (BA)

Han anslår at det bare behøver å ta fem-seks år å bygge veien, som med sine  380 kilometer er kortere enn noen av de andre alternativene.

– Men her i landet har vi tradisjon på at det tar minst ti-femten år å  planlegge et slikt prosjekt, sier han.

Bjørnland ser for seg en firefelts motorvei med en øvre fartsgrense på 100–110  km/t. Det gir en reisetid på bare tre og en halv time mellom Oslo og Bergen.

I planene er det en bro over Hardangerfjorden ved Jondal.

ALTERNATIV TIL FLY

Ettersom veien kobles på kyststamveien (E39) vil det ta like lang tid mellom  hovedstaden og Haugesund.

–Kort kjøretid gir godt grunnlag for miljøvennlige ekspressbusser som  alternativ til fly, sier Bjørnland.

Med to nye tunneler ved Røldal blir høyeste punkt bare 860 meter over havet.  Det er lavere enn noe annet alternativ og viktig for driftssikkerheten.

Kortere strekning og mindre høydeforskjeller gir mindre utslipp, særlig fra  tungtrafikk .

 

Les mer her:

http://www.ba.no/nyheter/article7421676.ece