seven_viking

I dag døpes Eidesvik-rederiets nye flaggskip, Seven Viking, til nær 900 millioner kroner. I går lå skipet til almenn beskuelse i Smedasundet.

Skrevet .

Det er litt av et syn, og det manglet ikke på beundrende blikk fra forbipassende og de som fikk anledning til å gå skipet nærmere etter i sømmene.

«Her er det lagt mye i at folkene skal ha det bra og sikkert. Tiltak som skal virke tiltrekkende.

– Rekruttering er veldig viktig,»sier kaptein Arvid Samdal til Haugesunds Avis..

Du legger merke til to ting når du ser henne: den helt spesielle baugen og at hun er så innelukket. Helikopterdekket og noe akterdekk er bortimot det eneste i friluft.

Ikke en ROV er å se, på dette skipet som Subsea 7 og Eidesvik har samarbeidet om å bygge akkurat slik Statoil ønsker. Men her, inne i «hangaren» er tre undervannsfarkoster, vinsjer og det som trengs for at «Seven Viking» skal utføre sine oppdrag innen inspeksjon, vedlikehold og reparasjon. Først i Nordsjøen, senere i Barentshavet.

Alt utstyret i hangaren er elektrisk, noe som gjør operasjonene stille og arbeidsmiljøet mer behagelig.

«Seven Viking»

Et 106,5 m langt, 24,5 m bredt IMR-skip med lugarkapasitet til 90 personer. Cirka 2.000 dødvekttonn.
Subsea 7 har designet ROV-er og undervannsutstyr. Leier Eidesvik-skipet til kontrakt med Statoil.
Skipet har dieselelektrisk framdriftssystem.
Maskinrommet har fire MaK-motorer, to på 5.600 hk, to på 2.400 hk. Tre Azimuth-trustere i baug og tre akter

Les mer her:

http://www.h-avis.no/nyheter/her-jobber-de-innendors-1.7743795