gledelig westcon

De signerte oppdragene har en totalverdi på nærmere 100 millioner kroner. Bilde: Gunvald Mortvedt og Rune Heddeland fra Westcon Power & Automation

Julegavene er blitt levert på forskudd til Westcon Power & Automation...

Skrevet .

Julegavene er blitt levert på forskudd til Westcon Power & Automation, som de siste ukene har mottatt oppdrag for nærmere 100 millioner kroner. Og mer kan det bli før nyttårsrakettene fyres opp.

– Det har vært en travel høst med mange gledelige nyheter i form av nye oppdrag innen elektrifisering av skip de siste ukene. Det er tydelig at vi har en sterk posisjon i markedet. Nå ser vi frem til mange spennende leveranser i 2018 og fremover, sier Geir Odland, administrerende direktør i Westcon Power & Automation.

Følgende omfattende oppdrag har Westcon Power & Automation nylig mottatt:

  • Leveranse av kraftsystem på fergen Ytterøyningen og tilhørende to ladeanlegg til bruk av rederiet Norled på strekningen Fjellberg – Bjoa-Sydnes
  • Leveranse av kraftsystem på en ferge som skal bygges av Oma Båtbyggeri på oppdrag fra rederiet Boreal. Fergene skal trafikkere på strekningen Kinsarvik-Utne-Kvanndal. Westcon skal også levere totalt fire ladeanlegg på det samme fergesambandet
  • Leveranse av fire landstrømanlegg

– De signerte oppdragene har en totalverdi på nærmere 100 millioner kroner, så det er snakk om betydelig arbeid for oss. I tillegg er vi i dialog om større oppdrag om elektrifisering av skip, rigg og tilhørende ladeanlegg med flere ferge-, offshore- og riggrederier, sier Odland.

Westcon Power & Automation har gjennom mange år systematisk posisjonert seg mot markedet for elektrifisering av skip og rigger. Gjennombruddet kom ved årsskiftet 2015/16 ved inngåelsen av kontrakten om levering av batteriløsning til Eidesvik-skipet Viking Energy. Når det sommeren 2017 ble kjent at Westcon også skulle levere kraftsystemet til den helelektriske passasjerkatamaranen Future of the Fjords, som bygges av Brødrene Aa, kom nok et bevis på at satsingen var riktig.

– Norske politikere har ved flere anledninger vedtatt at det skal stilles krav om lav- og nullutslipp til blant annet ferger. Korte fergestrekninger er særlig godt egnet for å drives med elektrisk kraft, og både teknologien og kompetansen finnes tilgjengelig. Stadig flere rederier ser at dette gir reduserte klimautslipp og svært lave driftskostnader. Samtidig har vi opparbeidet oss enorm kompetanse og har tro på dette markedet vil holde seg sterkt fremover, sier Odland.

Om Westcon Power & Automation
  • Tilbyr komplette helelektriske fremdriftssystemer, hybridløsninger, installasjoner for nybygg, ombygging og klassing, samt et bredt spekter av produkter og tjenester
  • Omfattende portefølje av produkter spenner fra komplette kraft & automasjonssystemer til frittstående produkter
  • En del av Westcon Group og med hovedkontor i Ølensvåg