El bil Møller

Salgssjef ved Møller Bil, Arnstein Thengs ved storeselgerne E-Golf og E-Up

Den nye trenden har for alvor truffet Haugalandet. Møller Bil har så langt i år solgt flere elektriske eksemplarer av bestselgeren Golf enn bensin og dieselversjoner

Skrevet .

Det er oppsiktsvekkende tall Møller Bil kan vise til når hninfo er på besøk- Av 232 solgte Golf så langt i år, er hele 128 eksemplarer elektrisk drevet, og 104 stk. er levert med bensin eller diesel.

Salgssjef ved Møller Bil, Arnstein Thengs er ikke overrasket over utviklingen « El bilene våre er fantastiske for miljøet, og kostnadene er jo svært beskjedne» sier Thengs til hninfo. Han lister opp full «tank» (kostnad strøm) til kr 16,-, ingen bompenger, gratis ferjer (bilen) og redusert årsavgift som noen av kostnadene bilistene sparer. I tillegg trekker han frem prisen på bilene som særdeles gunstig. « En velutstyrt E-Golf koster nå ca. kr 255 000,-. Det er ca. kr 120 000,- rimeligere enn tilsvarende bil i Sverige fortsetter Thengs. Han ser ingen «skjær i sjøen» for el-bil salget så lenge avgiftspolitikken består.  For uten Golf opplever Møller tilsvarende fordeling når det kommer til modellen E-Up.

Thengs gir bilen Nissan Leaf noe av æren for endringen en nå opplever med tanke på andelen Elbiler. «Den var den første volumselgeren innen segmentet som nok banet vei for andre modeller som nå entrer markedet sier» Thengs.

Hybrid-bølge på vei

Modellene Audi E-Tron og Golf GTE er på vei inn i markedet. Begge er modeller med høy effekt (205 hk), lav pris og lang rekkevidde, da drivlinjen er kombinert elektrisk og bensin. Begge er såkalte «Plug in hybrider» som betyr at de kan lades via kontakt. Det betyr at de kan kjøres 5 mil på ren elektrisk kraft og har en rekkevidde på hele 1000 km ved bruk av begge kraftkildene.  En vanlig hybrid (som ikke kan lades) kan kun kjøres ca.2 km på el drift. For uten nevnte hybridmodeller er også bestselgerne Tiguan og Passat ventet til neste år med samme system. Hybridmarkedet er i følge Thengs en joker, for dette er modeller som har fordelene mange venter på. Han trekker frem hyttefolk og andre med litt «rekkevidde-angst» som en klar målgruppe.