røkke

Solstads kompaniskap med Kjell inge Røkke og Aker er første varsel om en betydelig reduksjon av rederier langs Vestlands-kysten, mener NHH-professor Ola H. Grytten.

Lokal kapital må mobiliseres om ikke det lokale eierskap i rederiene langs kysten skal forsvinne, mener NHH-professor

Skrevet .

Gjeldstyngede rederier er i ferd med å miste lokalt eierskap. Kjell Inge Røkke, John Fredriksen og Kristian Siem står parat med milliarder.

– Rederne og resten av næringen har fått et alvorlig varsko om hva som kan komme til å skje, sier professor Ola H. Grytten ved Norges handelshøyskole til Aftenposten

Han viser til det som skjedde i forrige uke, da det ble klart at Solstad Shipping i Skudeneshavn tar over Rem Offshore i Fosnavåg og blir Norges nest største offshorerederi.

Regien sto Aker og Kjell Inge Røkke for.

Først sikret Røkkes Aker seg en eierandel på 31 prosent i Solstad. Deretter kjøpte selskapet seg tilstrekkelig med andeler i et obligasjonslån i Rem Offshore, som Aker benyttet til å blokkere et refinansieringsforslag fra Rem – for å tvinge frem en sammenslåing med Solstad.

Manøveren blir neppe et engangstilfelle. Aker har signalisert at dette bare er begynnelsen.

Samtidig snuser John Fredriksen på offshorerederiene, og Kristian Siem, hovedaksjonær i rederiet Siem Offshore i Kristiansand, har med støtte fra et amerikansk investeringsfond invitert rederier til samarbeid. 250 millioner dollar er avsatt.

 

– Jeg tror det blir betydelig færre rederier i fremtiden, men helt umulig å si hvor mange det blir, sier Grytten.

Hvis salget av Rem Offshore er startet på en bølge av oppkjøp av rederier på billigsalg, kan det etter professor Ola Gryttens mening få betydelige følger for næringen i området – og utviklingen av klyngen. Ifølge Grytten er bare én måte å forhindre det på.

– Det må lokal kapital på banen.

Men det er svært tvilsom om den finnes. Og om pengene er der, så er det lite trolig at de er tilgjengelige, opplyser flere kilder på Nordvestlandet

 

Bakteppet er dystert. Vedvarende svak oljepris, færre oppdrag og høy gjeld etter flere år med ekspansiv nybygging, har gjort at situasjonen for rederiene har gått fra vondt til verre det siste året.

 

Det har vært vanskelig å få inn ny egenkapital, og utstrakt bruk av usikrede obligasjonslån har gjort det utfordrende å få på plass løsninger med kreditorer.

Flere redere har tatt selvkritikk, blant andre Per Sævik – som har startet og solgt flere offshorerederier de siste tiårene.

Nå er han styreleder i Havila, og tirsdag uttalte han til Sunnmørsposten at rederne selv har skylden for det som har skjedd.

– Vi ble fartsblind og mistet respekten for lån i milliardklassen.

Les mer her:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Tre-milliardarer-kan-velte-om-pa-en-av-Norges-storste-naringer-601148b.html