Karen_Knutsen

Karen Knutsen er en av shuttletankerne i KNOTs portefølje på 30 tankskip

Det gikk som vi håpet: Knutsen-rederiet har sikret seg gigantkontrakten i Brasil, som kan gi inntekter på over 10 milliarder kroner.

Skrevet .

Kontrakten er inngått mellom Knutsen NYK Offshore Tankers (KNOT) og Brazil Tankers og gjelder leie av to bøyelastere for frakt av olje  i 20 år. Kontraktsstart er i siste kvartal 2016.

Ifølge Dagens Næringsliv vil BG Group leie inntil fire bøyelastere. To bygges nå, og rederiet har opsjon på to til.  Inntektene for KNOT vil da kunne komme opp i 11,5 milliarder kroner, om BG beholder skipene i hele 20-årsperioden.

Med bestillingen av de to nye 158.000 tonn store skip fra koreanske Hyundai Heavy Industries, kommer KNOT-flåten til å telle 30 tankskip.

NYK beskriver shuttletanker som «flytende rørledning». De er skip som laster råolje fra installasjoner på feltet for å transportere den til lagre på land.

Hyundai leverte i fjor fire nye bøyelastere til KNOT. Samme år bestilte KNOT og Knutsen OAS Shipping to nye LNG-tankere fra Hyundai.

Disse tankerne er sikret en 20 års fraktkontrakt med det spanske selskapet Gas Natural.

– LNG-tankerne blir blant de mest avanserte som finnes, og skal på 20 års kontrakter. En drøm å få slike kontrakter, sier administrerende direktør Nils-Kristian Strøm i Knutsen OAS shipping til Haugesunds Avis i juli.
KNOT ble etablert i 2010 da det japanske selskapet Nippon Yusen Kaisha overtok 50 prosent av bøyelasterdelen til Knutsen OAS Shipping.