Lunde, Digre, Tollefsen, Mork, Severeide

Sverdrup-feltet vekket begeistring i Haugesund i går. Fra venstre banksjef Knut Børge Lunde, Statoil-direktør Kjetel Digre, Aibel-direktør Bjørn Tollefsen, sjeføkonom Knut Anton Mørk og HN-direktør Egil Severeide.

Johan Sverdrup-feltet "redder" norsk økonomi. Og Aibel og Haugesund har tatt et saftig bit av kaka.

Skrevet .

Folk måpte over omfang av og kompleksitet i den gigantiske Sverdrup-utbyggingen, som nå forberedes like utenfor vår egen kyst. Et 80-talls interesserte fra Haugalandet og Sunnhordland var møtt fram for å høre detaljene om dette gigantprosjektet, som ble presentert i fellesmøtet i regi av Næringsforeningen og Handelsbanken i Lille Maritim torsdag formiddag.

De var alle mektig imponert. Det var også sjeføkonom Knut Anton Mork i Handelsbanken. Han mente «redningsplanke» var et for svakt begrep til å betegne Sverdrup-utbyggingens betydning for norsk økonomi.

-Det ville sett mye verre ut uten Sverdrup. Det er dette prosjektet som i stor grad forhindrer at vi kan ta i bruk krisebegrepet. Fint feltet ikke ble oppdaget før, sa Mork og hentydet til opplysningene om at det ble boret så nært som 200 meter fra reservoiret i 1976- uten resultat.

Prosjektdirektør Kjetel Digre i Statoil har ansvaret for utbyggingen av Johan Sverdrup-feltet- et av de største industriprosjektene i Norge på mange ti-år.

- Du kan gange andre store utbyggingsprosjekter med 10 for å få dimensjonen på Sverdrup. Gudrun-utbyggingen f.eks. består av 7 produksjonsbrønner, på Sverdrup skal vi ha 80, sa Digre.

Ikke nok med det; det planlegges et Sverdrup 2 i randsonen av feltet og som kan bli størrelsen mindre enn det området som nå bygges ut.

- Johan Sverdrup-feltet er så gigantisk at det vil kunne produsere olje i 50 år. Mine barn og barnebarn kan kanskje jobbe der, sa Digre.

Statoil-direktøren var raus i omtalen av Aibel, som har sikret seg kontrakten på en kjempestor borestøttemodul.

Den bygges dels i Thailand, dels i Grimstad og dels i Haugesund. Selve sammenstillingen skjer i Haugesund, og løfteoperasjonen i Bømlafjorden.

Det er en tøff og komplisert oppgave, men vi bygger på de gode erfaringene og modellene vi brukte på Gudrun-prosjektet, sa konserndirektør i Aibel, Bjørn Tollefsen. Han gikk detaljert inn i byggeprosjektet til vel 8 milliarder kroner, og

skisserte ringvirkninger både til lokalsamfunn og underleverandører. Selve dekket vil bli produsert i Nordsjøhallen, og når alt skal koples, vil selv Dolphin Beta, som ligger ved verftet i dag, bli en smågutt.

For Kværner Stord bli det noen spennende uker før Statoil bestemmer om bedriften får napp på en av de gjenstående kontraktene som skal deles ut.

Alle kontrakten skal være på plass i løpet av 2015, og Tollefsen sa at Aibel har kapasitet til å ta mer, uten at han ville konkretisere hva.