Kjersti Kvalheim Dunham

Prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham (Foto: Bjørn Laberg, Byggfakta)

Vi bedriver virkelig «ingeniørporno» i prosjekt ferjefri E39 sa en lattermild prosjektleder Statens Vegvesen, Kjersti Kvalheim Dunham under et foredrag RIFs høstmøte…

Skrevet .

Vi bedriver virkelig «ingeniørporno» i prosjekt ferjefri E39. Da snakker vi den lengste, den største, den dypeste.. osv sa en lattermild prosjektleder i Statens Vegvesen, Kjersti Kvalheim Dunham, i sitt foredrag under  Rådgivende Ingeniørers Forening høstmøte i følge nettstedet Byggfakta.

Dunham orienterte en lydhør ingeniørforsamling om veiprosjektet, som etter planen skal kunne halvere reisetiden fra Trondheim til Kristiansand, fra 21 timer til cirka 10 timer, og som inkluderer ambisiøse fjordkryssinger og brualternativer, som verden knapt har sett maken til. Hele E39- prosjektet er beregnet å koste nærmere 312 milliarder kroner, og med en anleggstid på 20 år.

– Vind er i det store og hele en av de største utfordringene i et slikt prosjekt. Norske ingeniører har lært mye om vind under bygging av offshoreinstallasjoner, men vi har aldri forholdt oss til at fem kilometer lange konstruksjoner skal så stødig på vannet, mens biltrafikken suser i 110 kilometer i timen på den, understreket hun.

– Status er at det nå er mange utredninger i gang, hvor flere av dere rådgivere i salen også er involvert. Statens Vegvesen kan ikke ta denne jobben alene, så derfor henvender vi oss til markedet rundt oss, noe vi også kommer til å gjøre i fortsettelsen sa  Dunham til Byggfakta.

– I et ferjefritt E39-prosjekt snakker vi om et område av landet der nærmere en tredjedel av Norges befolkning bor, og hvor halvparten av brutto nasjonalprodukt produseres, også kalt «gullkysten», sa prosjektlederen.

Møreforskning Molde har analysert hvordan flytrafikken og hurtigbåtforbindelser som er tilknyttet E39 kan utvikle seg ved en ferjefri utbygging av E39. Arbeidet viser naturlig nok en nedgang i flytrafikken på interne ruter på Vestlandet, at de mindre flyplassene får større lekkasjer til andre større flyplasser og at noen hurtigbåtforbindelser vil forsvinne som følge av ferjefrie vegstrekninger. Møreforsking synliggjør også at flytrafikk mellom Bergen og Haugesund trolig faller bort, og at Bergen-Stavanger får et vesentlig svekket grunnlag.

Les hele saken her: http://www.byggfakta.no/ingeniorporno-langs-e39-92950/nyhet.html