engage-innovate-italy

Det digitale tidskifte er fokus under Markedsføringsdagen. BI foreleser og partner i Engage // Innovate Christian Rangen mener mange bedriftsledere kan tørre å være mer nytenkende i sine markedsplaner

Skrevet .

Christian Rangen er foreleser i markedsføring og strategi på BI, og driver firmaet Engage // Innovate. Fredag 26. september deltar han både som foredragsholder og konferansier under Markedsføringsdagen i EDDA 5. Han lover å utfordre deltakerne til å tenke både nytt, og langt mer strategisk rundt egen markedsplan for 2015.

«De siste 10 årene har vi vært vitne til en transformasjon av hele markedsføringsfaget. Digital markedsføring som Facebook, Twitter, Linkedin, Snapchat og Appstore eksisterte ikke for 10 år siden. I dag tar disse kanalene en stadig større del av markedsmiksen», sier Rangen.  «Takket være lokal spiss-segmentering, har Facebook er på to år blitt den største nye konkurrenten til lokal avisenes tidligere dominans på lokal, regional markedsføring. Linkedin vil utkonkurrere de samme avisene på mange stillingsannonser.  Men langt mer enn bare konkurranse, den digitale plattformen åpner for nye tanker, ny kreativitet og nye løsninger», fortsetter Rangen. Golfs fantastiske suksess med ny kampanje for e-golfen er et slikt eksempel (caset vil bli lagt frem på Markedsføringsdagen).

 

Langt mer enn «bare markedsføring»

Rangens kollega, Inger Hanne Vikshåland, opprinnelig fra Karmøy, vil legge frem en serie eksempler på ledende, digital markedsføring.

«Markedsføring må i større grad ta inn over seg strategi, endring, digitalisering og forståelse for forretningsmodeller», sier Vikshåland. «I dag ser vi store etablerte bransjer bli utkonkurrert av små oppstarts bedrifter. De mest åpenbare er Airbnb og Uber – begge fra California, men begge vil få betydning for Haugesunds-regionen. Det som skiller disse selskapene fra det som tidligere har vært bransjestandarden, er en gjennomført digital forretningsmodell», sier Vikshåland.

«Flere bøker har blitt skrevet om digitale forretningsmodeller, og en av de beste er ”Digital Disruption” av James McQuivey som handler om det digitale tidsskiftet vi befinner oss i. Det handler om endring av mindset og forståelse av morgendagens marked og bruker. Begge avgjørende faktorer for markedsmiksen i enhver markedsføringsplan», sier Rangen.

«Når en først forstår egne forretningsmodeller og ser disse ta form som digital forretningsmodeller, kan magiske ting skje innen markedsføring», sier Vikshåland til hninfo.

«Vår målsetning er å samle en serie spennende foredragsholdere, fra erfarne reklamefolk, forelesere og Googles Norges sjef, til en viktig og nyttig dag om fremtidens reklame og markedsmiks», avslutter Rangen.

Prosjektleder Bernt Jæger ser frem til årets Markedsføringsdag og er overbevist om at publikum vil få med seg svært lærerike og inspirerende foredrag denne dagen.

Oppdatert program og påmelding finner du her

Les også: Bedriftene henger ikke med!