BURØE

Årets konferansierer blir kjendisparet Ørjan og Marna Burøe

Årets konferansierer blir kjendisparet Ørjan og Marna Burøe

Skrevet .

Fredag 10. februar er det igjen klart for Gullsild, som er årets høydepunkt for design- og reklamebransjen på Haugalandet. Her kåres regionens beste produksjoner, markedsføring og visuell kommunikasjon for reklameåret 2016.

Årets konferansierer blir kjendisparet Ørjan og Marna Burøe. De utgjør en humoristisk duo med en brodd, som i følge en pressemelding fra Markedsforeningen har et samspill som er helt unikt!
Marna er kanskje mest kjent som kvinnen bak den superpopulære bloggen Komikerfrue der hun tar for seg alt mellom himmel og jord, med sin egen helt unike humoristiske vri.
Ørjan Burøe er mest kjent som komiker, men han har også gjort braksuksess i bloggverdenen med en av Norges mest leste manneblogger.

Innsending av bidrag til Gullsild åpner 1. desember 2016 – og siste frist for innsending er mandag 9. januar 2017, klokken 17:00. Juryen vektlegger: særpreg, konsept/idé, utførelse, håndverksmessig standard, presentasjon og teknisk løsning, strategisk løsning og funksjon i forhold til målsetting, estetikk og utnyttelsen av mediets muligheter. En godt beskrevet innsending med rammebetingelser, mål og effekt blir også vektlagt av juryen. Det er et krav at bidragsyter er en lokal registrert virksomhet og produsent – laget for lokale oppdragsgivere.

Årets kategorier med beskrivelser:

NY! Elevarbeid
Arbeider er uavhengig av kategori.  Elever/studenter med opprinnelse fra Haugalandet, men som går på skole andre steder i Norge eller i andre land, og elever som studerer på Haugalandet kan sende inn. Arbeider som sendes inn i her kan ikke sendes inn i andre kategorier. Det koster ingenting å sende inn i denne kategorien.

Annonse Print 

Annonsene skal ha vert rykket inn i dags-, uke-, eller fagpresse og sendes inn i sitt opprinnelige format. Er arbeidet en del av en serie, kan alle variantene sendes inn og vurderes som en jobb.

Radio/Audio 

Radiospotter som er publisert uavhengig av mediekanal. Kategorien inkluderer også podcast, Spotify, Wimp etc.

Reklame- og informasjonsfilm 

Reklamefilm, informasjon- eller presentasjonsfilm som er vist på kino, TV eller Internett. Denne kategorien inkluderer også tradisjonelle tegne- og dukkefilmer eller filmer med utelukkende dataskapte figurer, miljøer og effekter.

Omgivelsesdesign 

Visuell kommunikasjon integrert i omgivelser som skilt- og informasjonssystemer, utstillingsdesign, eksponeringsdesign og sisteledd.

Tekst 

Markedsrelaterte tekster som er brukt i feks. annonser, brosjyrer o.l., eller tekster fra en av de andre kategoriene. Denne kategorien inkluderer også innholdsmarkedsføring i alle former.

Redaksjonell design 

Årsrapporter, bøker, kataloger, aviser, tidsskrifter og magasiner – trykt og digitalt.

Digital kommunikasjon 

Prosjekter som gjennom aktiv tilstedeværelse i sosiale og digitale medier, har klart å skape oppmerksomhet, engasjement og tillitt for å utløse handlinger fra aktuelle målgrupper. Inkluderer digitale annonser, nettbannere, kampanjesider etc.

Håndverk 

I denne kategorien er det ikke den kreative og gode ideen som premieres, men hånd-verket som løfter ideen videre. Det er altså kvaliteten på håndverket (eller utførelsen) som blir bedømt, ikke selve ideen. Send inn godt håndverk innen fotografi, illustrasjon, art direction, styling, produksjon etc. NB! Husk å skrive tydelig i innsendelsen hva som skal bedømmes i jobben! Arbeider som sendes inn i Håndverk kan også sendes inn i andre kategorier.

Grafisk design – åpen klasse 

CD-cover, bokcover, kalendere, emballasje etc.

App for mobil og nettbrett 

Løsningen må bære preg av å være laget for touch og mindre skjermer og ha stor grad av interaktivitet.

Identitetsdesign 

Helhetlig profilprogram med implementering av logo, typografi, farger, retningslinjer, trykksaker etc.

Webløsning (nettsted) 

Ny eller videreutviklet profilbærende nettside for bedrifter, organisasjoner, produkter og/eller tjenester.

Kampanje 

Kampanjer hvor samme konsept er tatt ut over tre eller flere medier – eksempelvis: annonser, reklamefilm, radioreklame, sosiale medier og utendørs kommunikasjon etc. Kampanjer kan også bestå av en serie på minst tre løsninger i samme medie, eksempelvis: 3 x annonser, 3 x film, 3 x radioreklame etc. En og samme kampanje kan ikke deles opp i flere kampanjer for å høste flere premier i samme kategori.

Markedsstunt 

Ekstraordinær og utradisjonell markedsføring.