1-svein-atle berge

- Bergensregionen er et av våre viktigste satsingsområder, sier Svein Atle Berge i Ølen Betong. (Foto: Kari Aakra/Medvind24.no)

Først kjempekontrakt i Bergen, så storsatsing på Nord-Jæren. Ølen Betong er virkelig på hugget.

Skrevet .

Ølen Betong utvider aktiviteten i Rogaland og blir største eier i et sammenslått Jærbetong og Sandnes Betong med en eierandel på 51 %. Samtidig inngår selskapet en storkontrakt med Statens Vegvesen. Ølen Betong skal levere ferdigbetong og elementer til et av de største samferdselsprosjektene på Vestlandet, nye E39 mellom Os og Bergen.

 Over 8000 betongelementer og 120 000 kubikkmeter ferdigbetong skal leveres til Veidekke de neste tre årene.  

 Totalt skal Ølen Betong produsere 160 000 kvadratmeter betongelementer og 120 000 kubikkmeter ferdigbetong til Veidekke Entreprenør, som skal bygge den største delen av den ca 16 km nye firefeltsveien.  Kontrakten har en verdi på mellom 200 og 250 millioner kroner og ble signert like før jul.

- Det har vært stor aktivitet i Bergen det siste året, både innen samferdsel og bygg. Utbyggingen av denne strekningen på E 39 er et av de større samferdselsløftene i regionen, og vi ser frem til å samarbeide med Veidekke på et så stort prosjekt, sier Svein Atle Berge, daglig leder i Ølen Betong i en pressemelding.

 

Doble tunneler

Nye E 39 mellom Os og Bergen skal etter planen åpnes i 2021/2022, og har en prislapp på 6,5 milliarder kroner. Av total veilengde på 17,7 km utgjør tunneler til sammen 14,7 kilometer.  Det skal bygges vei og tunneler med to kjørebaner i hver retning, og betongelementene til tunnelene skal produseres på Ølen Betong sin fabrikk i Sveio. Ferdigbetongleveransene går via bergensavdelingen, og herfra skal leveransene gå kontinuerlig frem til 2019.

 

Nytt anlegg og flere folk

- Vi etablerer et nytt ferdigbetonganlegg på Fana. Da vil vi være godt skodd for leveranser til både store og små prosjekter i regionen. Mens Fana-anlegget vil stå for storparten av leveransene til E 39 og Ulriken, vil anleggene på Askøy og Laksevåg levere til privatkunder og entreprenører.  Anlegget på Laksevåg vil i tillegg fungere som back-up for de store prosjektene, forteller avdelingsleder Knut Ståle Lyngstad.

Ølen Betong har i dag cirka 35 ansatte i bergensregionen fordelt på tre lokasjoner; Laksevåg, Askøy, og nå også Fana.

- Vi har hatt mange spennende prosjekter i det siste, blant annet leveransene til utbyggingen av Ulriken tunnelen. Men denne avtalen var svært viktig for oss nå.  Vi regner med at vi trenger flere medarbeidere for å holde trykket oppe på leveransene i årene som kommer, sier Lyngstad.

 

Les om storsatsingen i Stavanger-regionenhttp://medvind24.no/nyheter/olen-betong-satser-i-stavanger-og-jaren-regionen

 

Ølen Betong har fått et godt fotfeste i bergensregionen.

- Bergensregionen er et av våre viktigste satsingsområder. De siste årene har vi vært heldige og klart å

posisjonere oss strategisk med betonganlegg på tre lokasjoner. Nå står vi godt rustet med kapasiteten som trengs for å levere til store prosjekt, som nettopp E 39 mellom Os og Bergen, sier Berge.

 

Ny kontrakt i Bodø

Samtidig som produksjonen til E39 går for fullt, skal Ølen Betong også levere 42 000 kvadratmeter tunnel elementer til riksveg 80 Hunstadmoen – Thallekrysset i Bodø. Kontrakten med Veidekke Entreprenør ble signert like før jul.

- I underkant av 2 200 elementer skal produseres i Sveio og skipes til Bodø med båt. Vi starter på dette prosjektet nå til våren og det vil passe godt inn sammen med resten av prosjektene vi har fått i høst, forteller Berge.

 

Her er det et nye krysset Rådal. (Foto/Illustrasjon: Statens Vegvesen)