lederswtilling

Tar du snarveier eller lyver for å skjule feil? Da gjør du som mange andre på jobben.

Skrevet .

Forskere ved Institute of Leadership and Management i England  har spurt 1600 ledere om hva de mener er uetisk oppførsel på en arbeidsplass.

Over 70 prosent av dem mener at det mest vanlige eksemplet på uetisk oppførsel er når ansatte lyver for å skjule feil de har gjort – eller tar snarveier i arbeidsoppgavene.

– Våre respondenter forteller at slikt oppførsel blir ofte dekket over, noe som gjør det vanskelig for ledere å finne og løse, ifølge undersøkelsen, som er gjengitt i Teknisk Ukeblad.

Her er hele listen:

  1. Tar snarveier – 72 prosent
  2. Lyve for å skjule at man har gjort feil – 72 prosent
  3. Baksnakke kolleger – 68 prosent
  4. Ikke ta ansvar for det du skulle ha gjort – 67 prosent
  5. Slappe helt av når ingen ser på – 64 prosent
  6. Lyve for å skjule kollegers feil – 63 prosent
  7. Å ta kred for andres jobb – 57 prosent
  8. Ta en sykedag uten å egentlig være syk – 56 prosent
  9. Lyve om hva du kan og din erfaring – 54 prosent
  10. Stjele småting fra kontoret – 52 prosent

Tydelige verdier

Undersøkelsen viser at de ansatte og ledelsen er mye mer ærlige med hverandre i organisasjoner som preges av toleranse.

– Sørg for at dine ansatte vet at det er ikke verdens undergang hvis de gjør en feil. Hvis de sier ifra om feilen, vil man kunne løse det sammen før det blir til et større problem, konkluderer forskerne bak undersøkelsen.

Respondenter som jobbet i organisasjoner som har tydelig definerte verdier hadde 11 prosent mindre forekomst av uetisk oppførsel.

– Sørg for at dine ansatte vet akkurat hva som forventes av dem, er forskernes tydelige råd.

Les mer her:

http://www.tu.no/karriere/2014/12/08/de-10-vanligste-eksemplene-pa-uetisk-oppforsel