aibel spt 2017 2

I dag morges ble det ruvende plattformdekket til Johan Sverdrup trukket inn til Aibel på Risøy.

Skrevet .

Da har dekket vært på reise gjennom hele natta fra Klosterfjorden til verftet i Haugesund.

Boreplattformen består av tre moduler, som samlet veier 22.000 tonn. Disse ble løftet sammen i Klosterfjorden tidligere denne måneden, ved hjelp av verdens største kranfartøy «Thialf».

Løftet av hoveddekket er ifølge Aibel et av de tyngste løftene «Thialf» noen sinne har gjort. Dekket alene veier 10.800 tonn, og er bygget på Aibels verft i Thailand.

Installasjonen skal ligge ved verftet på Risøy gjennom høsten og vinterhalvåret, mens alle jobben blir ferdigstilt og utstyr og systemer blir testet og verifisert.

På forsommeren 2018 vil det største plattformdekket Aibel noen gang har bygget, bli overlevert til Statoil og seile mot feltet i Nordsjøen.

Aibel er også tildelt oppdraget med å koble opp boreplattformen på Johan Sverdrup-feltet sommeren 2018. Oppkoplingen vil engasjere opp mot 600 medarbeidere i rotasjon fram til sommeren 2019.

Ikke nok med det; Aibel er også i gang med å ferdigstille det flytende produksjonsskipet Petrojarl I for Teekay. Skipet ankom Risøy i slutten av august, og skal ligge til kai i cirka én måned.

I løpet av denne perioden vil Aibel ferdigstille Petrojarl 1 slik at det blir klart til å koples opp på Atlanta-feltet utenfor Brasil senere i høst. Arbeidet omfatter blant annet testing og igangkjøring av systemene ombord.

– Dette blir et krevende prosjekt, men vi har med oss meget solid kompetanse og gode erfaringer fra tilsvarende oppdrag på blant annet Glen Lyon og Petrojarl Knarr inn i planleggingsfasen.

Det gjør oss trygg på at vi vil lose også dette prosjektet trygt i havn, sier konserndirektør for Modifikasjoner og verftstjenester i Aibel, Bjørn Tollefsen.

Aibel sept 2017