østensjø-båt tau

3 taubåter og to fortøyningsbåter må til for at Østensjø-rederiet skal utføre jobben på Melkøya. Her er en av taubåtene i aksjon med sleping av Scarabeo 8

Østensjø er tildelt en stor taubåtkontrakt med Statoil ASA. Kontrakten innebærer nye arbeidsplasser og  nybygging.

Skrevet .

- For sysselsetting betyr kontrakten 18 faste årsverk på taubåtene.

I tillegg vil det innebære noe deltid lokalt på Melkeøya i forbindelse med fortøyningsoperasjoner, sier Kenneth Walland, viseadministrerende direktør i Østensjø til Maritime.no.

Haugesundsrederiet har i dag i underkant av 500 sjøfolk, derav rundt 400 norske. For den nye kontrakten vil båtene gå på norsk flagg og ha norsk mannskap.

- I tillegg vil det medføre noen stillinger på kontoret på grunn av det økte volumet, og det er jo veldig positivt i disse utfordrende tidene, sier Walland.

Østensjø Rederi har levert taubåttjenester til Statoil i mange år. Walland er svært glad over at rederiet ble den foretrukne taubåtoperatøren i denne kontraktstildelingen fra Statoil. Avtalen har en varighet på 10 år med ytterligere 5 årlige opsjoner.

Milliardkontrakten skal starte opp mars 2017 og omfatter 3 taubåter og 2 fortøyningsbåter.

Det innebærer at rederiet nå bygger tre nye store eskortetaubåter med 100 tonn trekkraft hver og 2 nye hjelpefartøyer med 5 tonn trekkraft hver.

- Vi er dialog med en del verft, men har ikke landet på noe enda. Det er ikke noe miljø for å bygge taubåt i norge lenger, så kontraktene vil høyst sannsynlig gå til Tyrkia og spania, sier Walland.

Selv om verftet ikke er avklart, har rederiet designet klart.

Fremdriftssystemet på taubåtene vil være dual fuel motorer, som kan operere på LNG eller gassolje. Taubåtene er utviklet i samarbeid med den kanadiske designeren Robert Allan, som Østensjø Rederi har samarbeidet med i over 15 år.

- Det spesielt gledelig at vi kan levere båter med en grønn profil, sier Walland i Østensjø Rederi