aibel_gudrund_2

Aibels Bjørn Tollefsen ønsker seg et nytt stort prosjekt til verftet i Haugesund, men det er de små tingene som får hjulene til å gå rundt.

Skrevet .

 – Det er roligere her etter Gudrun, sier plassjef Bjørn Tollefsen ved Aibels verft i Haugesund til Stavanger Aftenblad

Under sluttspurten på arbeidet med plattformdekket til Gudrun hadde Tollefsen ansvaret for 4.300 ansatte. Nå er det rundt 2.100 arbeidere igjen. Den innleide arbeidskraften fra Polen og Romania har stemplet ut for denne gang. Den faste arbeidsstokken står igjen.

– Det er dette som er normalsituasjonen. Det er stabilt og rolig, men vi har jobb til alle våre faste ansatte, sier Tollefsen.

Smått og stort

Mens det på Kværners verft i Verdal snakkes om permitteringer av et sted mellom 50 og 500 av de ansatte på grunn av tomme ordrebøker, er det lenge siden det ble snakket om permitteringer ved Aibels verft i Haugesund.

– Vi har ikke hatt permitteringer på mange år, og det er ikke noe tema for oss, sier Tollefsen.

En av årsakene er verftets kontrakter på vedlikehold og modifikasjon ved Statoils Snorre-plattformer samt Kårstø. I tilegg har Haugesunds-verftet enkeltstående modifikasjonsjobber.

– Vedlikehold og modifikasjon holder hjulene i gang. I et normalår utgjør dette arbeidet mellom 60 og 70 prosent av belegget på verftet. For oss betyr det at vi er mindre sårbare for svingninger i markedet, forklarer Tollefsen.

Alle de ansatte har offshorekurs, og når det blir lite å gjøre på verftet sendes de ut i Nordsjøen for å gjøre vedlikeholdsarbeid på plattformer. Slik klarer verftet å unngå lediggang

Les mer her:

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Livet-etter-Gudrun-3242869.html