rørbru

Vegvesenet mener det er fullt mulig å forsere Bjørnafjorden med rørbru.

Skrevet .

Sjefingeniør Jorunn Sekse i Vegvesenet sier fire av kryssingene på ferjefri E39 egner seg spesielt godt til rørbru.

– Vi ser for oss at det er kryssingene som er lenger enn to kilometer som er aktuelle. Per i dag er det Bjørnafjorden, Sognefjorden, Sulefjorden og Halsafjorden vi mener vil egne seg, sier hun.

Les også: Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon

Klar i 2025

Sekse, som for tiden ser på mulighetene over Bjørnafjorden, mener teknologien er moden for byggingen av verdens første rørbru.

– Vi mener teknologien er klar, og at vi skal klare å takle utfordringene som følger med byggingen av rørbruer. Det vi venter på nå er at politikerne går med på å bygge det, sier hun.

Seks mener det ikke er noen grunn til å velge andre bruer fremfor rørbru langs E39.

– Det er en utfordring at vi ikke har noe å sammenlikne kostnadene med. Men om man ser på Bjørnafjorden regner vi med at kostnadene vil være omtrent som for andre brualternativer over Bjørnafjorden. Når det kommer til det sikkerhetsmessige er det heller ingen grunn til å velge vekk rørbru som konsept, sier hun.

Når en eventuell rørbru først er vedtatt, mener Sekse det vil ta rundt syv år å få ferdigstilt verdens første rørbru.

Les mer her:

http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/23/verdens-forste-rorbru-kan-sta-ferdig-i-2025