matland_erling

 Vi har ikke sett konturene av hvor opphetet vedlikeholds- og modifikasjonsmarkedet  vil bli, sa karmøybu og Aibel-direktør  Erling Matland på Nordområde-konferansen i Harstad.

Skrevet .

Selv vil han ha kortreiste varer og tjenester, skriver Oilinfo.no.

Sist uke, under Nordområdekonferansen i Harstad, holdt direktør i service-selskapet Aibel, Erling Matland, foredrag med tittel: «Hvordan samarbeider og bidrar de store kontraktørene med lokale selskaper?»

Han pekte først på en del utviklingstrender innen vedlikeholds- og modifikasjonsmarkedet, som han mener kommer til å bli svært hett i tiden som kommer.

– Det er kjempevekst i dette markedet, og jeg tror ikke vi engang har sett konturene av hvor opphetet markedet kommer til å bli fremover, sa Matland. Han fortalte videre om deres nordnorske prosjekter, som inkluderer Shells Draugen, og Statoils Snøhvit.

Han la ikke skjul på at det var utfordringer knyttet til rekruttering i nord.

– Det blir spennende å se når Goliat kommer på plass. Statoil har jo allerede rekruttert 30 av våre i Hammerfest, sa han lett humoristisk.

– Dette må vi må bare leve med, og se om vi får folk til å flytte til Hammerfest. Med oss, Statoil og Eni der, så får vi det til, sa han videre.

Matland fortalte videre at Aibel i 2011 bidro med omkring fire milliarder i oppdrag til leverandører. Men 80 prosent av dette gikk gjennom Statoil og Shells rammeavtaler.

– Dette kan nok kanskje løses noe opp i, sa Matland.

– I 2011 kjøpte Aibel varer og tjenester lokalt for 25 millioner kroner. Det er nok ikke så mye i forhold til aktivitetsnivået, men dette tror jeg vil øke, sa han før han presenterte mål og filosofi for selskapet.

– Vi vil ha kortreiste varer og tjenester. Vil ikke ha prefabrikerte varer fra Haugesund, sendt til Sandnessjøen. Vi vil være 100 prosent lokal på alle lokasjoner.