bybanen i bergen

Det er noe med alt; Bybanen er ikke akkurat noen katalysator for sykkelkulturen i Bergen..

Bergen kommune har satset flere hundre millioner kroner, men er langt unna målet om å få hver tiende bergenser til å sykle.

Skrevet .

Siden 2002 er det investert 784 millioner kroner i gang- og sykkeltiltak i vestlandshovedstaden, skriver Bergens Tidende. Kommunens uttalte mål er at ti prosent av befolkningen skal velge sykkel framfor andre transportmidler innen 2019, men så langt er bare 3,4 prosent av innbyggerne  på to hjul.

– I 2009, da Bybanen ble bygget og det var lange bilkøer, var det mange flere som valgte å sykle, sier senioringeniør Frode Aarland i Statens vegvesen. Han leder gang- og sykkelgruppen i programmet for transport, byutvikling og miljø.

Einar Grieg, sykkelsjef i Bergen kommune, er ikke forundret over den trege utviklingen.

– Det er ingen andre i Bergen som mer enn meg skulle ønske at tallene gikk oppover, men jeg er overhodet ikke overrasket. Det er status quo. Jeg hører ofte at det er mange som sykler, men vi ser det ikke igjen i statistikken, sier Grieg og legger til:

– Det har skjedd for lite, og det har ikke gått raskt nok. Men jeg tror vi vil få en ketsjupeffekt når sykkelstrekningene blir bedre og mer sammenhengende. Bergen sentrum er et kapittel for seg, men det sittende byrådet har søkelys på sykkel. Viljen til å bruke penger og ressurser er til stede, presiserer Grieg. (NTB)