fartoy

Til tross for mer og mer automatiserte og avanserte fartøy, er det i hovedsak menneskelig svikt og ikke tekniske feil som er årsak til ulykker.

Skrevet .

Det var konklusjonen til flere av foredragsholderne på den årlige konferansen Avanserte fartøyer i Ålesund forrige uke.

Norsk forening for automatisering (NFA) samlet 145 deltakere til den åttende konferansen.

For ti år siden kunne et offshoreskip ha 500 deler med innebygde datakomponenter. I dag har avanserte fartøy over 7000, de fleste installert for å øke sikkerhet og unngå miljøskader. Likevel skjer det ulykker.

– Mennesker gjør feil. Det må vi erkjenne. Derfor må det bygges inn hindringer mellom feil og konsekvens, sier Jarle Gimmestad, tidligere flykaptein og nå sikkerhetsrådgiver.

Han trakk sammenlikningen mellom fly og skip. I fly er det alltid to i cockpiten, og de har faste prosedyrer og sjekklister de går gjennom sammen.

Han mener det er merkelig at ferger med opp til 600 personer om bord kan være operert av bare en person på brua.

Senioringeniør Håvard Gåseidnes i Sjøfartsdirektoratet bygger opp under Gimmestads konklusjon.
– Få ulykker trigges av teknisk svikt, sa Gåseidnes. Det er menneskenes håndtering – manglende eller feilaktig – som ofte er årsak til grunnstøtinger eller andre ulykker.

Han nevnte blant annet at sjøfolkene ikke reagerer riktig på alarmer, misforstår eller tar gale avgjørelser i stressede situasjoner.

Les hele saken her: http://www.tu.no/industri/2012/11/23/-det-er-menneskene-som-feiler