IMG_5382

Ketil Solvik-Olsen kunne fått en bauta på Haukeli. Nå ser det ut til å ende med et gigantisk, politisk mageplask, skriver HN-direktøren.

Onsdag legges Norsk Transportplan fram. Det blir smuler til E-134, øst/vest-forbindelsens vinner. Les HN-direktørens klare tale.

Skrevet .

For ei uke siden hadde jeg et sterkt behov for å være tydelig med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen både i NRK og ansikt til ansikt under møtet i Aksdal.

Skuffet, men ikke sint, skrev Haugesunds Avis på lederplass etter møtet. Det er feil. Skuffet OG sint er konklusjonen.

Det resultatet som statsråden la fram der, er bent fram ikke til å leve med. Planlagt byggestart på Seljestad/Røldal-tunnelen først om seks år er uakseptabelt.

Vi føler oss lurt, alle vi som har jobbet med dette prosjektet i årevis.

Hvorfor?

  • Fordi Solvik-Olsen selv skapte en klar forventning om handling, da han lanserte prosjektet «Øst/vest-forbindelsen» for over tre år siden.
  • Fordi de mange faglige utredninger som er kommet i etterkant utvetydig har pekt på E 134 som det klart beste samfunnsøkonomiske alternativet.
  • Fordi praktisk talt alle høringsinstanser har pekt på E 134 som det alternativet man ikke kommer utenom i realiseringen av to hovedveier øst/vest.
  • Fordi dette prosjektet er gryteklart og tilfredsstiller statsrådens krav til miljø- og transportvennlighet for tungtransporten.
  • Fordi ingen andre prosjekter har en så bred faglig, politisk og næringsmessig støtte fra vegvesen, kommuner, fylker, næringsforeninger og LO/NHO.

Argumentlisten kunne vært mye lengre.

Hovedpoenget er at en hel landsdel, som i årevis har lidd under mangler på vintersikkerhet på den eneste hovedferdselsåren øst/vest, må vente i minst femten år, i beste fall, før vi får den trygghet privatpersoner og næringsliv så lenge har ventet på.

Vi har ingen jernbane, vi har bare E134.

Byggestart i 2024 er også bare en forventning, ingen forpliktelse. To stortingsvalg ligger mellom. Nye prosjekter kan tvinge seg fram. Nye politikere kan velge annerledes.

Jeg har aldri tvilt på Solvik-Olsens engasjement og vilje til å kjøre E 134 fram som hovedprosjekt øst/vest.

Han kunne fått en bauta på Haukeli. Nå ser det ut til å ende med et gigantisk, politisk mageplask.

En enkel politisk analyse tilsier at han er blitt totalt overkjørt av Erna og hennes tilhengere i regjeringen. Og en sterk Hordalands-benk.

Vi kan ikke la dette ligge. Vi kan ikke se på at faglighet så til de grader blir neglisjert.

Dette handler om troverdighet. Politikernes troverdighet